SZUPERSZONIKUS LEZÁRÁS AZ ÉRTÉKESÍTÉSBEN KIMARADT RÉSZ:
A KÉRDEZÉSTECHNIKA ALAPJAI
Az előszóban írtam arról, hogy mi az a TUDÁS. Egy begyakorolt bizonyosság a legegyszerűbb megfogalmazásban, és amikor elérsz egy megfelelő tudásszintet egy bizonyos területen, akkor ott már nem érhet igazából baj. Azért hozom ezt itt fel, mert a kérdezéstechnikában nagy szükséged lesz egy ilyen tudásra. Ugyanis a kérdezéstechnikának van egy olyan jellegzetessége, hogy abban az esetben, ha felteszel egy kérdést, az az átok ügyfél két dolgot tehet: vagy válaszol rá, vagy nem. Ha viszont nem válaszol egy kérdésedre, akkor történik valami olyasmi, hogy a Te figyelmed azon egy picit ott marad.
Mi történik akkor, ha elmész egy olyan tréningre, ahol megtanítanak nyolcvanezer kérdést feltenni, és azt a nyolcvanezer kérdést felteszed húsz ügyfélnek a következő húsz tárgyaláson?
Elmondom, mi történik. Ha nem tanultad meg, hogy a kérdéseidet megválaszolják, akkor, amikor mész a huszonegyedik tárgyalásra, szinte huszadannyi képességed lesz feltenni ezeket a kérdéseket, mert a figyelmed még mindig az előző húsz tárgyalás meg nem válaszolt kérdésein lesz leragadva, és egyszerűen elveszíted a kontrollt ezen a területen, mert folyamatosan kudarcot, kudarcot és kudarcot vallottál.
Úgyhogy az első szabály a kérdezéstechnikában az:
Ha felteszel egy kérdést ez ügyfelednek, addig nem mehetsz tovább, amíg nem válaszol.
Ehhez lehet, hogy nem elég egyszer feltenni a kérdést, lehet, hogy legalább 6-7-szer meg kell kérdezni, mire választ kapsz.
Mire tudod használni a kérdezés technikát?
1. ÁRVERSENY: Ha árversenyben vagy valakivel, egy jó kérdezéstechnika segíthet abban, hogy átlendülj rajta. Ez azt jelenti, ha jól tudsz kérdezni, akkor jobb áron adhatod el a termékedet vagy a szolgáltatásodat.
2. KEVÉS VEVŐ: Ha eleve kevés a vevőd, mert olyan dogot árulsz, ami kevés embert érdekel, akkor, ha jól kérdezel, több eséllyel találhatsz olyan kapcsolódási pontokat az ügyfelednél, amire ajánlhatod azt, amid van.
Ennek egyik variációja, hogy a már meglévő vevők, nem akarják a magasabb árú terméket megvásárolni. Erre azt mondta egy ügyfelem, miután megvette a húsz órás CD-met, hogy megértette, ami benne van, megértette a kérdezés technikát, megértette azt, mi módon állítsa össze a tárgyalásokat, és amikor elmegy egy ügyfélhez, van egy minimum, egy normál és egy álomterve arra nézve, hogy a másik mit fog megvenni. Korábban ez nem volt neki, tehát úgy ment el, hogy: „majd csak lesz valami”. A tárgyalási eredményei is ilyenek voltak: alakultak, ahogy alakultak. Amióta viszont így dolgozik, azóta az a tapasztalata, hogy ötből négy ügyfél az álomtervét vásárolja meg. Ezzel fél év alatt negyven százalékkal megnövelte a havi bevételét, ami nála azt jelentette, hogy éves harminc millióról negyvenkét millióra nőtt ez az összeg.
A lényeg az, hogy a kérdésekkel el tudsz jutni egy kijelölt úton valahova.
3. A BETÉRŐ POTENCIÁLIS VEVŐBŐL KEVESEN VÁSÁROLNAK, ÉS INKÁBB CSAK NÉZELŐDNEK: Ezt is meg tudod oldani, ha jól kérdezel.
4. VÁLSÁG – Ezt igazából nem is kellene már válságnak nevezni, hanem ez a normális állapot. Ezt nagyon sokszor elmondom. Fontos, hogy megértsd, hogy ne reménykedj jobb időkben, hacsak nem teszel érte. Ez nem válság, ami most van, hanem a világ jelenlegi helyzete, és most ne menjünk bele mélyebben, hogy miért alakult ki.
5. GYENGÉBB A VÁSÁRLÓERŐ: Ezt én is tapasztaltam. Amikor még harmincezer forint volt az egyik CD-m, abból olyan évi 10 millió Forint értékben adtam el, és amikor bejött a válság, ez lecsökkent, ezért jöttem ki a könyvekkel, melyeket ugye jóval alacsonyabb áron meg lehet vásárolni, és ezért stabilizálta a bevételemet. Nekem abban a helyzetben ez volt egy olyan dolog, amit tehettem, és megoldást hozott. Másoknál, akár nálad is, viszont az is lehet egy megoldás, ha fejleszted a kérdezéstechnikát, és a gyengébb vásárlóerőből ezáltal jobban ki tudod szedni a pénzt, mert pontosabb fel tudod mérni az igényeket, és így alaposabban testre tudod szabni a kommunikációdat.
A kérdezéstechnika egyik sarkalatos pontja, hogy tudd, mikor kell kérdezned. Ha rosszkor kérdezel, annak nem lesz semmi eredménye. A kérdéseket fel kell építeni. A legtöbb esetben akkor tudsz kérdezni, ha az illető kifejez egy egyetértést valamivel kapcsolatban, vagy érdeklődik.
Ha az ügyfél kérdez Téged, akkor az esetek nyolcvan százalékában nem az a helyes cselekedet, hogy válaszolsz, hanem az, hogy lezárod.
Mondok egy példát:
Van ilyen Önöknek zöld színben is?
Zöld színűt szeretne?
vagy:
Ha van zöldben, megveszi?
Mi szokott lenn ezzel szemben az általános hozzáállás? Bemegy valaki egy autószalonba:
Ha veszek egy ilyen autót, kapok hozzá téli gumit?
Igen.
Kapok hozzá lábtörlőt?
Igen.
Tudnak adni kedvezményt?
Igen.
Beszámítják a régi autómat?
Igen.
Jó… Köszönöm szépen, még gondolkodom rajta.
Miért? Azért, mert ezeket a kérdéseket még fel lehet tenni egy másik helyen is.
Mi történt? Érdeklődőként bementem, érdeklődve feltettem kérdéseket, de nem született meg a döntésem, hogy ott vásárolni fogok.
Tehát mit tudsz elérni a kérdésekkel? Azt, hogy az illető érdeklődése átalakuljon döntéssé, és az érdeklődés és a döntés között kiveszed az időt.
Az összes technika, amit ebben a könyvben találsz, ezt célozza meg, de a kérdésekkel ez hatványozottan elérhető.
Ezt néha be kell mutatnom cégeknél, hogy elhiggyék. Az egyik ilyen cégnél OKJ-s oktatásokat értékesítenek telefonon. Az ügyvezető hölgy először nagyon benne volt, hogy megmutassam a munkatársainak, hogyan kell csinálni, de aztán rájött, hogy semmit nem tudok a tanfolyamaikról, és már majdnem visszakozott, amikor azt mondtam neki, hogy az nem számít, mert legfeljebb majd átadom a telefont, ha nem boldogulnék.
Lényeg az, hogy nagyon sok bejövő hívásuk, van, és odaengedtek garázdálkodni, úgyhogy elkezdtem visszahívni az embereket:
Érdeklődnék a vadásztanfolyam után! – mondta, akit visszahívtunk.
Erre mi volt a válaszom?
Szeretne egy vadásztanfolyamot?
Erre egyébként azt lévő TIZENHÁROM értékesítő mindegyike a fejét kezdte fogni, és azt mondták, hogy ilyet nem szabad csinálni, mert túl nyers, túl közvetlen, túl agresszív.
Mit mondott az ügyfél?
Igen, de még érdekelnének az árak, egyébként meg nem csak engem érdekelne, hanem a barátomat is.
Tehát még egyszer, itt nem az a lényeg, hogy mindenre kimerítő válaszokat adjak, hanem az, hogy az érdeklődését átalakítsam vásárlássá.
Ha ezt vevőként nem tudod, könnyen belesétálhatsz egy nagy-nagy csapdában.
Volt egy barátom, aki megkívánt egy bizonyos hölgyet, és megbeszélték, hogy délután hat óra felé felmegy hozzá. Csakhogy a lány elfelejtette neki megmondani, hogy még mindig a szüleivel él. Az édesapja pedig ott várta a „jelöltet” a folyosón, és le is csapott rá, amikor megjelent, mint egy igazi lezárási specialista:
András, jöjjön ide!... Menjünk be a nappaliba!
Ajtó becsuk! Talán kulcsra is zár, ebben nem vagyok biztos, de szinte hallom a hangot, amit akkor hallasz, amikor egy kosztümős filmben a börtönőr előveszi a hatalmas kulcscsomót, zörög vele picit, mire megtalálja a megfelelő húsz centi nagyságú kulcsot, és elkezd motoszkálni a fél méter vastagságú, vasalt tölgyfa ajtó túlméretezett zárjában…
András, komolyak a szándékai?
Mit mondhat erre egy jól nevelt ember, a lányos apukának?
Hát-hát… Igen, uram!
Jó… Mikor lesz az esküvő?
Mivel a jelölt be volt szorítva egy helyzetbe, azt mondta:
Mikor legyen?
Mikor eljött a tréningemre, már hat éve volt házas. Pénteken kezdődött a tréning, vasárnap este lett vége. Hétfőn beadta a válópert. Mert rájött arra, hogy őt tulajdonképpen lezárták, Méghozzá az akarata ellenére. Nem éltek jól, és az após is mindenbe beleszólt, állandóan stresszelte, tehát a válás után jobb lett az élete.
Szóval, mit is csináltak a kérdések? Az illetőnek odaraktak egy döntési helyzetet, és a legtöbb ember az tehetetlen testként viselkedik egy ilyen helyzetben, ezért egyetlen egy dolgot csinált: igent mondott, mert nem volt más lehetőség a fejében.
Tehát ezt tudod csinálni a kérdésekkel: „beszorítod” az illetőt, és kiveszed az időt a döntéséből.
Ha tetszett a cikk, oszd meg itt lent:
ÉS NÉZZ MEG A KÉRDEZÉSTECHNIKÁRÓL EGY VIDEÓT >>
TELEFONOS APP ANDROIDRA és iOSra!
TÖLTSD LE A TELEFONOS APPUNKAT:
Készen állsz arra, hogy azonnal használható gyakorlati tudást fogadj be?